Tată, ce înseamnă toate aceste lucruri?

Am încheiat zilele acestea, împreună cu fiul meu (8 ani și jumătate), cartea Exodul. A fost o inițiativă foarte bună, la început de an, din partea soției mele, de a încerca să citim în jur de trei capitole din Biblie în fiecare zi. Dacă în cartea Genesei și în prima parte a Exodului ochii fiului meu sclipeau de interes, din pricina firului narativ, credeam că detaliile privitoare la cult, din a doua parte a cărții, îl vor plictisi. A rezistat însă eroic.

Am considerat întotdeauna, conform tradiției biblice (Exod 12:26-27; Deuteronom 6:20-25), că părintele trebuie să îi ofere copilului posibilitatea de a pune întrebări: ”Tată, ce înseamnă acest/aceste lucruri?” Însă e la fel de adevărat că nu întotdeauna ai puterea, răbdarea și disponibilitatea să fii întrebat și mai ales să fii întrebat de cineva care nu se mai mulțumește cu orice răspuns. Dacă în urmă cu ceva vreme întrebările erau mai simple și răspunsurile mai satisfăcătoare, acum întrebările devin tot mai multe și mai complicate, iar răspunsurile trebuie să fie bine gândite și bine argumentate. M-am gândit însă, nu o dată, că vor veni vremuri când poate fiul meu nu mă va mai întreba, când poate nu va mai căuta sfatul meu, când poate prezența mea nu va mai fi atât de importantă pentru el. Și atunci am să tânjesc după aceste momente, când fiul meu mă cheamă să mă joc cu el, când fiul meu îmi cere părerea, când fiul meu mă întreabă, la fiecare pas: Cum? De ce? Ce înseamnă aceasta?

În seara în care am terminat cartea Exodului, fiul meu mi-a pus mai multe întrebări. Prima: ”De ce era nevoie de un lighean cu apă înaintea Tabernaculului” (Exod 40)? Apoi, când a constatat că doar preoții erau spălați: ”Păi, numai preoții se spălau? Eu credeam că și poporul.” Pe urmă, după ce am avut o discuție despre ce trebuia să însemne locuirea lui Dumnezeu în mijlocul poporului, și faptul că pentru creștini acest ritual nu mai este valabil, deoarece Dumnezeu a locuit trupește în Christos: ”Pai cum, și Isus este Dumnezeu?” Am încercat să îi explic, fără prea multe analogii, cum e cu Sfânta Treime și cu întruparea lui Dumnezeu. Apoi a urmat a patra: Rugăciunea e ceva ce trebuie să facem? Și apoi a cincea: Pot să Îi spun orice lui Dumnezeu?

E adevărat că pentru a răspunde la astfel de întrebări, și mai ales unui pui de om care aude tot, vede tot și vrea să știe tot, trebuie să fii tu însuți preocupat de răspunsuri, de căutări, să fii tu însuți nemulțumit de răspunsurile în doi peri pe care nu de puține ori le primești și să fii cel puțin cu un pas înaintea copiilor tăi în toate aspectele ce îi preocupă. Și asta nu e ușor, dar nici imposibil nu e. Și merită!

4 comentarii

Din categoria Uncategorized

4 răspunsuri la „Tată, ce înseamnă toate aceste lucruri?

  1. Pingback: Tată, ce înseamnă toate aceste lucruri? « Belgia evanghelica

    • tibipop

      Da, ca versiune in limba romana folosesc NTR-ul, nu doar pentru ca am participal la „nasterea” acestei versiuni, ci si pentru ca sunt convins ca aceasta versiune aduce un plus apreciabil in peisajul biblic romanesc.

  2. „Am încheiat zilele acestea, împreună cu fiul meu (8 ani și jumătate), cartea Exodul.” Cuvinte care spun mult. Felicitari! Si apropo, daca astfel merg lucrurile in casa dvs. (felicitari inca o data), ceea ce ar fi interesant de stiut este cum merge treaba in biserica dvs.? Fiindca, in definitiv, la eficienta bisericii se rezuma totul. – http://www.opiniacrestina.net/barometru-spiritual-lideri-si-biserici

Lasă un răspuns

